För hel kåren har vi olika aktiviteter och arrangemang utsprida under året.

Scoutkårens Dag

Scoutkårens Dag arrangerar vi under ett veckoslut i september. Där vi alla i kåren träffas för att starta scoutterminen tillsammans. Arrangeras görs även Kårmästerskap i Livlina.

____________________________________________________________________________________________________

Ekonomisk stämma

Ekonomisk stämma hålls på hösten. Under vår Ekonomisk stämma får alla medlemmar möjlighet att påverka verksamhetsplanen och budgeten för verksamhetsåret som kommer. Under stämman väljer vi även delegater till Distriktsstämman.

Mini-jul

Årets bästa hajk för alla scouter i kåren under 1:a advents helgen. I slutet av varje hösttermin arrangeras hajken Mini-Jul, som är för alla scouter i kåren. Det är den (självklart) bästa hajken på året!

Julavslutning

Varje december har kåren en stor gemensam julavslutning för att fira att jullovet är i antågande och uppmärksamma scouternas bedrifter under terminen med märkesutdelning.

Kick-on med pulkaåkning

I januari startar kåren vårterminen tillsammans med den årliga pulkaåkningsdagen. Alla scouter, vuxna, vänner och familj är välkomna till pulkaåkningen för att starta våtterminen med Bandhagens scoutkår tillsammans.

Valborg på Bandängen

Valborgsmässoafton, 30 april, arrangera kåren årligen det omtyckta valborgsmässofirandet med eld på Bandängen vid Högdalen.

Firandet av Valborg tillsammans med scouterna är en lång tradition och ett sätt att synas i närområdet. Elden tänds klockan 20.00 av scouter i alla åldrar. Firandet utvecklas varje år med aktiviteter och försäljning av sockervadd, kaffe och lotter med mera.  Hoppborg och även ponnyridning brukar vara stående inslag under kvällen. Arrangemanget är kårens viktigaste inkomstkälla.

Hur kan jag hjälpa till under valborgsfirandet?

Det finns alltid plats för fler hjälpande händer före, under och efter arrangemanget. På dagen hjälps vi åt att bygga stånd och sätta ut avspärrningar kring elden. Under firandet behövs det hjälp i alla stånden eller som eldvakt. Efter ska stånden rivas och ängen städas.

Inga scoutkunskaper behövs och alla som vill hjälpa till är hjärtligt välkomna att kontakta valborgsansvariga på valborg@bandhagensscoutkar.se

Kårstämma

Under vår kårstämma på våren beslutar vi i kåren om vilka som ska få sitta på våra förtroendeposter under året, detta är vårt årsmöte.

Kåravslutning

För att avsluta våtterminen har kåren en stor gemensam sommaravslutning för att fira att sommarlovet är i antågande och uppmärksamma scouternas bedrifter under terminen med märkesutdelning.

Nationaldagsfirande

Nationaldagen firas med en dag tillsammans i kåren med flagghissning på Norrbro, tårtbak, kväll på Skansen och flagghalning på Norrbro.

6 juni firar kåren nationaldagen tillsammans genom att börja morgonen med att hissa alla flaggorna på Norrbro. Därefter brukar det arrangeras kårtävlan i tårtbak. Sedan träffas vi alla igen på Skansen för att delta i Nationaldagsfirandet med Kungafamiljen. Därefter åker vi i kortege med buss till Norrbro för att hala flaggorna på kvällen.

Sommarläger

Vår kår försöker vara med på ett sommarläger varje sommar där scouterna ska få möjligheten att prova på att leva i tält och laga mat på gasolkök.

Upplevelsen att få bo i tält och umgås med sina vänner under en lägervecka varje sommar är något alla scouter ska få möjligheten att uppleva. Vår kår försöker erbjuda denna möjlighet varje sommar, aningen genom storläger eller egna arrangerade hajker.